Як допомогти дошкільнику стати уважніше

19
  • яким буває увага?
  • підказки дорослого, на що і коли звертати увагу
  • розвиваючі ігрові практики
    • тренуємо обсяг уваги
    • розвиток стійкості уваги
    • вправа на підвищення розподілюваності уваги
  • фізична активність-ключ до більшої уважності
  • що робити, якщо поради не працюють?

Педагоги і психологи б’ють на сполох: у третини хлопців, вперше йдуть в перший клас, здатність до концентрації розвинена недостатньо для успішного засвоєння шкільної програми. За деякими даними кількість таких дітей і зовсім досягає 40%. Як допомогти своїй дитині розвинути уважність вчасно?

у цій статті ми поговоримо про заходи, які можуть зробити турботливі батьки.

Яким буває увага?

В першу чергу давайте розберемося, що саме ми збираємося розвивати.

Існує мимовільна увага. воно змушує людину реагувати на гучні звуки, рух, яскраві об’єкти. У нормі воно присутнє з народження і до 6-7 років залишається домінуючим. Воно абсолютно необхідно, щоб вивчати навколишній світ.

Якщо немовля не реагує на зовнішні подразники – це серйозний привід для занепокоєння. Потрібно швидше звернутися в лікаря. Причиною можуть виявитися вроджені порушення слуху, зору, дефекти нервової системи.

” після 3 років у дітей потихеньку починає формуватися інший вид уваги – довільний.

Завдяки довільній увазі ми, дорослі, можемо повністю зосередитися на своєму занятті, навіть якщо навколо ходять і розмовляють люди. Ми здатні на час відключити неприємні думки, відкласти їх, щоб вони не заважали зосередитися на тому, що важливо прямо зараз. У наших силах також перемикатися між різними справами за лічені миті.

Вимагати все це від дитини до 7 років безглуздо і шкідливо. Його мозок тільки розвивається, він поки фізично не здатний на подібні фокуси.

” можна всього лише трохи допомогти природному процесу розвитку.

Саме це ми і пропонуємо зробити!

1.підказки дорослого, на що і коли звертати увагу

Багато батьків інтуїтивно розуміють користь цього методу і регулярно вдаються до нього з самого ніжного віку своїх дітей.

Наприклад, підводячи свого малюка до проїжджої частини, розповідають, що спочатку потрібно подивитися на світлофор. Там горить вогник: жовтий, зелений або червоний. Якщо горить зелений, можна переходити дорогу.

Або в зоопарку, швидше за все, мама здогадається показати синові чи доньці, куди дивитися: на мавпочку, ведмедика, конячку.але часто люди до кінця не усвідомлюють, наскільки це корисно.

Говоріть з дитиною в такому ключі якомога частіше.супроводжуйте поясненнями і свої дії: ви дивитеся туди, тому що там повинен з’явитися автобус. Такий великий і зелений. Коли він буде під’їжджати, ви подивіться на цифру на його лобовому склі. Якщо це виявиться вісімка, ви разом сядете всередину і поїдете гуляти на набережній. І так далі.

” чим частіше ви будете розповідати дитині, куди подивитися, тим швидше він сам, на ваш приклад, почне намагатися довільно контролювати свою увагу.

І вже сам почне вам розповідати:»спочатку в зоопарку ми підемо дивитися на пташок, а потім на вовків”.

2.розвиваючі ігрові практики

У довільної уваги є так звані властивості – показники, що відображають рівень уважності людини: обсяг, стійкість, розподілюваність та інші.ці властивості можна виміряти за допомогою спеціальних тестів і точно зрозуміти, чи є відставання від норми. Зазвичай різноманітні ігри-вправи спрямовані на розвиток якогось конкретного властивості або декількох. Наведемо кілька прикладів.

Тренуємо обсяг уваги

За 0,1 секунди доросла людина може розпізнати і запам’ятати 5-7 елементів. Дошкільник – тільки 3-4. Кількість інформації, яку мозок здатний обробити за одиницю часу, і називають обсягом уваги.

гра ” що змінилося?”добре підходить для розвитку цієї властивості довільної уваги.

Вам знадобиться кілька іграшок.

  • розкладіть 2-3 предмети на столі або дивані, дайте дитині подивитися на них протягом декількох секунд.
  • потім попросіть малюка відвернутися і додайте один предмет.
  • запитайте: “що ти бачиш на столі нового?».

Спочатку малюкові буде легко відповідати на це питання, але в міру збільшення кількості іграшок завдання буде ставати все складніше.

  • можна не додавати предмети, а міняти їх взаєморозташування – це один з варіантів, як зробити гру цікавіше.

Розвиток стійкості уваги

Чим довше ви можете виконувати одне завдання, ні на що не відволікаючись, тим вище ваша стійкість уваги. Цей параметр тренується за допомогою 8 занять, що вимагають тривалої концентрації. саме поєднання цих двох параметрів дає потрібний результат.

«хованки з іграшкою ” – одне з таких занять, яке можна запропонувати маленькій дитині.

  • візьміть іграшку і сховайте її на видному, але незвичному місці.
  • запропонуйте малюкові її знайти.
  • якщо виникнуть труднощі, можна спробувати використовувати підказки в стилі»гаряче-холодно”.

вправа на підвищення розподілюваності уваги

Середньостатистичний дорослий здатний миттєво перемикатися між 2-3 заняттями, роблячи їх одночасно. Маленькій дитині це дається куди важче.

гра “заборонений колір” дозволяє в ігровій формі підвищити розподілюваність уваги дитини.

Потрібно призначити кольори, які не можна називати в процесі гри («чорне-біле не беріть…»). Спочатку їх може бути всього 2-3. Потім поступово кількість можна збільшити. Домовившись зі своїм чадом про правила, почніть задавати йому питання. Якого кольору неба? кружка? яблуко?

Подібних дитячих розваг дуже багато. Бачите, що ваше чадо погано реагує на вправу? йому не подобається запропонована гра? спробуйте щось інше.

” багато дослідників вважають, що саме ігри-основний інструмент розвитку дитячої уваги.

3.фізична активність-ключ до більшої уважності

Несподівано, вірно? уважність-це ж не про біганину у дворі, а про навчальні завдання…

цікавий статистичний факт: запізнювання розвитку дитячої уважності сильніше поширене в розвинених країнах. Там, де рівень життя низький, діти опановують здатність до концентрації раніше.

Дослідники пов’язують це з тим, що в країнах з високим рівнем життя нижче рухова активність дітей. Їм доступно більше розваг, не пов’язаних з рухом. Мультики, комп’ютерні ігри, смартфон. Тим часом рух, як запевняють вчені, абсолютно необхідно для успішного розвитку тіла і розуму.

Мова не йде про те, що дитина, яка звикла сидіти в планшеті, виросте дурним. Ні, його інтелектуальний потенціал з часом розкриється в повній мірі. Просто, якщо більше часу присвячувати рухливим іграм, процес йде швидше.

Що робити, якщо поради не працюють?

Іноді розвиток уважності явно запізнюється, незважаючи ні на що. Це може виявитися індивідуальною особливістю вашої дитини-перші зуби теж можуть з’являтися в різному віці. Іноді потрібно просто почекати, дати ситуації розвиватися природним шляхом.

Ми, однак, радимо заглянути до дитячого психолога. Можливо, фахівець просто вас заспокоїть. А може, виявить якісь специфічні проблеми, вирішальні розвитку уваги, з якими краще попрацювати окремо.

Надія лукашова,