Абакус вам в руки. Ментальна арифметика тренує память, слух і спостережливість.

1




Хто не сидів з дитиною до півночі над вирішенням шкільних завдань, той не знає найжахливіших батьківських мук. А між тим, цю проблему можна вирішити з легкістю, якщо вдатися до допомоги ментальної арифметики.

Це одна з найбільш молодих, швидко розвиваються і перспективних методик навчання. Завдяки їй можна розвинути когнітивні, в першу чергу, математичні здібності дитини так, що будь-яка арифметична задача перетвориться для нього на швидкий і простий процес обчислення.

Навіщо це потрібно дітям?

Ми знаємо, що у людини праве півкуля мозку відповідає за творчість, сприйняття і створення образів, а ліве — за логіку, хоча, безумовно, все дещо складніше. Наприклад, за запам’ятовування слів відповідає ліва півкуля, а за образ слів — праве, так що в результаті оволодіння мовою стає завданням для одночасної роботи обох півкуль і потребує нарощування нейронних зв’язків, так і збільшення складності роботи мозку в цілому.

В ментальній арифметиці все починається з роботи на абакусе.

Абакус — це рахунки з кісточками на спицях. Пересуваючи кісточки на абакусе двома руками особливими рухами, ми здійснюємо рахунок. Працюючи лівою рукою, ми активуємо праве півкуля, а при маніпуляціях правою рукою ліве. Синхронна робота обох півкуль дає величезний потенціал для розвитку дитини. Основне завдання ментальної арифметики — задіяти обидві півкулі в процесі навчання рахунку. Це можливо завдяки вправам на абакусе для обох рук.

Ментальна арифметика допомагає освоїти навички швидкого обчислення і розвинути аналітичні здібності. Якщо сучасні калькулятори розслаблюють розумові процеси, то абакус, навпаки, тренує і вдосконалює їх. Так, вже всього через місяць активного навчання діти з легкістю зможуть вирішувати приклади в розумі набагато швидше за своїх однолітків, а через 3-4 місяці вони зможуть виконувати операції з двозначними числами так само в розумі. Далі відбувається навчання рахунку більшої розрядності.

Абакус вам в руки. Ментальная арифметика тренирует память, слух и наблюдательность

Що відбувається після освоєння абакуса?

Вже з пробного заняття хлопці знайомляться зі специфікою рахунку на абакусе і з ментальним рахунком. Це усний рахунок, в якому, неодмінно, візуалізуючи рахунки, вважають арифметичні приклади. При звичайному шкільному освоєнні арифметики є дуже велика різниця між операціями над числами різних розрядів: так вважати однозначні значно простіше, ніж двозначні або чотиризначні числа. В ментальній арифметиці такого жорсткого відмінності немає. Це всього лише технології навчання, які навіть 5-річні діти освоюють з легкістю.

Програма навчання ментальної арифметиці умовно складається з двох етапів. Перше, що роблять діти, це освоюють техніку рахунку на кісточках, використовуючи для цих операцій відразу дві руки. Включення в процес рахунку обох півкуль мозку забезпечує швидке виконання і запам’ятовування дій. Абакус дозволяє вільно виконувати арифметичні дії практично будь-якої складності.

Друга частина програми, як не дивно, освоюється паралельно з першою. Головне завдання тут — це перехід до рахунку в розумі. Так, після проходження курсу «Додавання і віднімання», учні будуть з легкістю застосовувати всі правила з даної теми при ментальному рахунку. Заняття спрямовані на поступовий перехід від фізичної рахунку на реальному абакусе до ментального рахунку на уявному. Ліва півкуля сприймає цифри, праве — образ кісточок рахунків. Так дитина вчиться робити пропоновані розрахунки в розумі. Він представляє перед собою рахунки і подумки виконує необхідні операції. Відбувається робота з уявним абакусом. Тепер числа — це образ абакуса в розумі, а процес обчислення асоціюється з рухом кісточок рахунків. По закінченні повного курсу діти також ментально освоять усі правила множення і ділення.


Абакус вам в руки. Ментальная арифметика тренирует память, слух и наблюдательность
Володимир Федяй, , засновник Академії розвитку інтелекту АМАKids&SMARTUM
У якому віці краще займатися ментальної арифметикою?

В період з 4 до 12 років відбувається активний розвиток мозку у дитини. Отже, засвоєння базисних навичок має здійснюватися саме в цей період. Експерти рекомендують дітям в цьому віці вивчати іноземні мови, освоювати гру на музичних інструментах та інші види позакласної діяльності. У цей список гармонійно вписується і ментальна арифметика. Стимуляція роботи мозку сприяє легкому та продуктивної подальшого навчання. Наприклад, по закінченні двох місяців занять діти розповідають вірш, одночасно вирішуючи приклади в розумі. До речі, відомі випадки, коли після занять ментальної арифметикою у дітей прокидалося почуття ритму, і вони робили успіхи, наприклад, у танцях.

До чого можна дійти, займаючись ментальної арифметикою?

Головні цілі ментальної арифметики — це концентрація уваги, розвиток пам’яті та творчого мислення, логіки і уяви, слуху та спостережливості. При професійному навчанні та системному дитина може виконувати складні арифметичні задачі в розумі. Наприклад, складати 10-значні числа за кілька секунд, а також вирішувати більш складні обчислювальні задачі швидше калькулятора.

На жаль, в Росії майже немає наукових досліджень в області впливу ментальної арифметикою на інтелектуальний і особистісний розвиток дитини, але існує чимало зарубіжних праць.

Наприклад, Майкл Франк, професор Стенфордського університету, провівши широкомасштабне дослідження в Індії, говорить про те, що ментальні розрахунки не оперують мовної, лінгвістичної системою, а ґрунтуються на візуальному досвіді. Зокрема, на здатності представляти кілька груп об’єктів паралельно для створення уявних образів. Вчений разом з колегами давав завдання випробуваним для виконання арифметичних дій, заважаючи при цьому обчислення різними способами (постукуючи, читаючи вголос книжку тощо).

Виявилося, що учні шкіл ментальної арифметики показали найвищі результати в порівнянні з групою, яка не проходила навчання за даною програмою. Непідготовлені діти були більш сприйнятливі до різних перешкод, тоді як діти, навчені ментальної арифметиці, виявили більш високу здатність до концентрації та управління увагою.

Сама конструкція абакуса робить його не тільки потужним обчислювальним інструментом, але і полегшує процес візуалізації (подання образу в умі). Групування кісточок в набори цифр полегшує утримання цих цифр в зорової пам’яті так само, як ми групуємо довгі телефонні номери в тризначні або чотиризначні числа, щоб записати і запам’ятати. Так як на «фізичному» абакусе кісточки групуються в декілька рядів, то стає легше утримати ментальний образ в голові.

Абакус вам в руки. Ментальная арифметика тренирует память, слух и наблюдательность

Як навчатися ментальної арифметики?

Для оволодіння діями усного рахунку фахівці рекомендують займатися ментальної арифметикою не менше 4-х разів на тиждень з урахуванням виконання 15-20 хвилинної домашнього завдання. Освоєння програми відбувається у формі гри, тут використовується не просто сухий рахунок, кожне заняття супроводжується рухомими розминки і тренуваннями, спрямованими на використання обох рук.

Ментальна арифметика з кожним днем стає все популярнішою не тільки в Росії, але і у всіх країнах світу. Тому такі міжнародні олімпіади, як VF CUP, дозволяють об’єднувати і розширювати міжнародне співтовариство любителів ментальної арифметики, незалежно від їх рівня підготовки і місця проживання.

Автор: Володимир Федяй, засновник Академії розвитку інтелекту АМАKids&SMARTUM і першою онлайн Олімпіади з ментальної арифметиці VF CUP.